HELDER EN RESULTAATGERICHT COMMUNICEREN

 

Inhoud

 

Heldere communicatie betekent communicatie met zo min mogelijk misverstanden: duidelijk, transparant en eerlijk. Dit alles met als doel de resultaten te bereiken waar u naar streeft. Helder communiceren is een proces dat begint met zorgvuldig waarnemen, onderscheid maken tussen feiten en interpretaties en zorgvuldig afstemmen op uw gesprekspartner. Om het gewenste resultaat te bereiken is vervolgens noodzakelijk uw boodschap zorgvuldig te formuleren, waarbij u ook nagaat of bij de ander ook daadwerkelijk is overgekomen wat u bedoelde te zeggen.

 

Resultaat

 

ˇ U bent in staat feiten, meningen en interpretaties van elkaar te onderscheiden;

ˇ U bent in staat in uw communicatie zorgvuldig af te stemmen op uw gesprekspartner;

ˇ U hebt kennis van diverse vraagsoorten en bent in staat uw wijze van vraagstelling aan te passen aan het doel van uw gesprek;

ˇ U bent in staat uw boodschap helder en zorgvuldig te verwoorden;

ˇ U bent in staat een boodschap van uw gesprekspartner zorgvuldig samen te vatten;

ˇ U bent in staat bij uw gesprekspartner te checken of de boodschap zoals u die bedoeld heeft ook daadwerkelijk is overgekomen.